fredag 25 oktober 2013

Farmor Ruths revbenskaka

Idag fyller fina farmor år, det firar jag genom att bjuda er på receptet på hennes Revbenskaka.
Detta är en kaka hon bakade en hel del förr och som hon gav mig receptet på då jag fortfarande bodde hemma.



Farmor Ruths revbenskaka

Du behöver
2 ägg
125g smör
1½ dl socker
2½ dl vetemjöl
½tsk bakpulver
2msk grädde eller mjölk
3-4 äpplen, skurna i smala klyftor
kanel

Gör så här
Smält smöret och låt svalna.
Blanda smör och socker poröst, tillsätt ett ägg i taget.
Blanda i mjöl, bakpulver och grädde eller mjölk.
Häll ner i en sockerkaksform och stick ner äpplena dekorativt. Tanken är att äppelformationen ska se ut som revben, därav namnet.
Strö över socker och kanel.
Grädda i ugnen i 200grader, ca 30-35 minuter.
Ät kakan med glass, grädde eller som den är. Riktigt god!


Har ni sett till att ta tillvara på era äpplen nu efter den här recept-veckan?
Annars är det hög tid att göra det nu.
Baka den här kakan till kvällsfikat, jag lovar att det blir uppskattat.

Grattis älskade farmet på din dag, jag hoppas att du har det bra nere på Teneriffa och att vi kan ses snart!

Alexandra Lindgren



Inga kommentarer: