fredag 6 september 2013

Sista dagen som 24!

Det är nu det händer. Det är nu jag fyller 25 år, blir gammal. Imorgon smäller det. Imorgon kommer rynkorna fram, mina leder blir stela och mitt minne kommer försvinna.
Stackars Anton kommer få leva ihop med en åldring. 

Okej, riktigt så illa är det inte.
Förutom det där med rynkorna då.
Jag minns att jag som yngre kunde fnissa åt mammas små rynkor varpå hon sa "vänta du bara, efter 25 vänder det. Du kommer också se ut såhär. Då ska jag skratta åt dig!"
Så jag förbereder mig på att bli utskrattad när vi ses nästa gång.

Jag är en tecken-person. Jag tror på att saker som händer har en mening.
Imorse såg jag att mitt armbandsur hade slutat fungera. 
Frågan är bara om det betyder att min tid är slut, jag har blivit gammal.
Eller betyder det att jag nu går in i en ny fas i mitt liv, vuxenfasen.
Antagligen är batteriet slut då den har tickat i ett gäng år, men det kan vi bortse ifrån.

Hela detta år har jag haft ångest inför att bli 25 år, det har känts så fruktansvärt gammalt. Vuxet. Slut på ungdomen. Nu förväntas jag veta vad jag vill med mitt liv. Det ska vara dags att pensionsspara, gifta sig och skaffa barn. Vuxet.
Nu har jag börjat vänja mig vid tanken på att "åldras", det känns mer okej.
Även om alla dessa "måsten" inte är uppfyllda (fast jag har faktiskt sambo, bil, fast jobb och hus!) så har jag kommit en bit på vägen.
Och rynkor, är det så farligt egentligen?

Hursomhelst så ska jag försöka fånga den sista dagen som tjugofyraåring. Detta gör jag genom att arbeta till 19.15.
Sen ska jag hem och njuta av den kommande helgen. 


Alexandra Lindgren 

1 kommentar:

Anton sa...

Jag äkskar dig fina du <3