fredag 30 augusti 2013

Kaneldoftande äppelmuffins

Nästa lördag, sjunde september, fyller jag 25 år.
Trots att jag inte känner mig redo att bli så vuxen än, "måste" jag förbereda inför den stora dagen.
Det gör jag genom att baka fikabröd så mina eventuella gäster har något smaskigt att knapra på.

Först ut är dessa härliga muffins bakade på svenska äpplen.




Kaneldoftande äppelmuffins
12st

Du behöver:
100g smält smör
2st ägg
1,5dl socker
1 knivsudd vaniljpulver
2dl mjölk
4dl vetemjöl
2tsk bakpulver
1 äpple
kanel

Gör så här:

Vispa ägg och socker poröst. Smält smöret och tillsätt mjölken, häll sedan ner detta i äggblandningen.
Blanda mjöl, bakpulver och vaniljpulver och rör tillsätt det i bunken.
Fyll hälften av 12 muffinsformar med smet.
Hacka äpplet och strö ner bitarna i formarna. Sikta kanel på äppelbitarna.
Häll över resten av smeten och grädda i mitten av ugnen i 175 grader i ca 20 minuter.

Alexandra Lindgren


Inga kommentarer: