söndag 28 juli 2013

Trollstigen

Vi kom iväg strax före tolv i förmiddags. Lämnade husvagnen på campingen och gav oss iväg mot Trollstigen.


Trollstigen är en asfalterad väg som leder högt upp på ert berg. Den smalaste av vägar där man möter både personbilar, busslaster och en och annan cykel. Längs den krokiga vägen finns en stor fors som lever sitt eget liv. Klart, kallt, friskt vatten som rinner nerför berget.


För mig, som är höjdrädd, var det både vackert och otroligt läskigt att färdas på den här vägen. Väl värt det dock, vilka vyer. Minnen för livet!




Längst upp på toppen av stigen fanns en platå dit man kunde gå och fotografera. Herregud, vilken syn!



Den här forsen som rann utmed berget startade från toppen. Vattnet var så klart och så vackert, jag blev sugen på att bada.


Vi åkte vidare mot valldal och hittade snö som rasat från bergstopparna. 



Nere i byn hoppade vi på en färja som körde oss till en plats, vilken jag tyvärr inte minns namnet på. Vi körde vidare mot geijranger och upptäckte dess vackra slingervägar. 


Ytterligare en färja körde vi på, den här gången tog resan två timmar och femton minuter. Vi färdades på fjorden mellan kilometerhöga berg, otroligt vackert.



Färjan tog oss tillbaka till valldal där vi fortsatte tillbaka till campingen via Trollstigen. Vi har alltså åkt den både upp och ner för berget. 

Det här var en fantastisk resa. Imorgon bär det av mot Sverige igen. 
Nu ska jag förflytta mig från gräskullen, där jag sitter för att wifin ska fungera, till husvagnen. 
Vi hörs imorgon!

Alexandra Lindgren 

1 kommentar:

Anonym sa...

ack Alexandra för ditt intressanta rese reportage och fina bilder Så kul att se hur ni har det Kram till er alla från Farmor