onsdag 3 juli 2013

Syringa reflexa

I hela mitt liv har jag trott att det endast finns tre sorters syrener; vita, ljuslila och mörklila.
Idag fick jag reda på att det finns fler.

Det finns ett forum på Facebook (online trädgårdscafe) dit man kan skicka foton och få hjälp med att ta reda på vilka växter man har i sin trädgård. 
Jag har en stor buske med långa rosa/lila hängen i min trädgård som jag var lite nyfiken på. Vad är det för växt?
Skickade ett foto och fick svar efter en minut.


Det visade sig att jag har en syringa reflexa (hängsyren). 
Otroligt roligt och intressant att ta reda på sådant tycker jag, fram till idag visste jag ju inte ens att den sortens syren fanns. Kul att man kan hjälpas åt!

Jag kanske borde gå en utbildning i växtkunskap? Latinsk lära? 

Alexandra Lindgren

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad fin, det visste inte jag heller! / Moran