onsdag 17 juli 2013

Kreativa idéer

Vi var nere i Dalarna i helgen för att hjälpa far med takläggning på släktens stuga. Ett sådant inspirerande ställe!
Jag fick så många idéer av vad jag vill göra, vad jag vill ägna min fritid åt. Inga livsavgörande eller framtidsplanerande idéer, snarare idéer om vad jag ska sysselsätta hjärnan med för att slippa tänka för mycket på de stora frågorna.
I alla fall.

Väggarna i stugan är fulla av farmors egenmålade tavlor. Och diverse bonader och brodyrer. Jag blev så sugen på att brodera. Och på att måla tavlor. Stilleben, landskap och tavlor utan speciellt motiv, tavlor där mina känslor får styra hur den kommer att se ut. Framförallt blev jag sugen på att måla kurbits. Denna härliga stil med fina penseldrag som jag faktiskt bara sett i Dalarna. Kanske finns den överallt, vad vet jag?

Jag blev också sugen på att sticka och virka. Jag har legat i sängen hela morgonen och letar mönster och inspiration. Efter jobbet imorgon ska jag köpa garn och virknål, här ska virkas mormorsrutor. Vitt, ljusgrått, mörkgrått och gammelrosa ska de vara. Först ska jag lära mig hur man gör, men sen kommer det gå på löpande band. På kvällarna kommer jag sitta med garnnystanet och virknålen i handen och virka för fullt. Kanske sitter jag i en knarrande gungstol medan Anton läser dagstidningen i fåtöljen bredvid? 
Okej, vi har varken gungstol eller dagstidning, men det lät mysigt. Sanningen är nog snarare att vi kommer sitta i soffan båda två, jag virkar och han tittar på tv. Det kommer bli härligt!

Idag får jag "nöja" mig med ett gammalt projekt som jag hittade i min garnlåda. En barntröja jag började med för några år sedan ska jag nu fortsätta med. Färgerna är lite trista, men den var vad jag hade i garnväg. 
 

Till detta ska jag lyssna på någon av P1s sommarpratare, jag har missat hur många som helst!

För övrigt hittade jag ett annat stickprojekt i min låda. En barntröja jag stickade i högstadiet. Jag minns att jag stickade på rasterna, på sylektionerna och hela sommarlovet hemma. Enligt mönstret skulle den passa till ett sex år gammalt barn, men jag måste ha gjort fel. Nog för att jag är ganska liten, men en kropp som en så liten person har jag inte!


Lite kort, men annars bra i storleken för mig. En tjej på snart 25 år!
(Förresten ser jag att den barntröjan jag nu ska fortsätta med är gjord av samma garn som tröjan jag har på mig på bilden. Härligt med fantasi ibland :p )

Alexandra Lindgren

Inga kommentarer: