måndag 13 maj 2013

Stormvarning - Irwin Shaw

Den senaste i raden lästa böcker 2013 är Stormvarning av Irwin Shaw.



Boken utspelar sig i femtiotalets Amerika med radioregissören Clement Archer som huvudperson. 
Archer beordras avskeda fem skådespelare ur sin personalstyrka på grund av misstankar om att de skulle vara kommunister, men han får två veckors tid på sig att ta reda på personalens politiska ståndpunkt. Archer vill inte avskeda någon felaktigt.

En lång resa påbörjas där Archer får vara med om både glädjeämnen och sorg. En resa där han får reda på vilka hans vänner verkligen är och att hela hans liv är en stor lögn.

Den här boken köpte jag på loppis just för att pärmen är så fin. Den har legat som prydnad ovanför sängen tills jag en dag bestämde mig för att läsa den. Sidorna är gulnade och boken luktar som ett gammalt bibliotek. Fantastiskt!


Tänk att den tidigare har varit i Sven Bergströms ägo, vem han nu är/var.
Loppmarknader är fantastiska av just den anledningen, att någon annan har haft sakerna innan mig. Att sakerna har en historia. Och för det faktum att allt är billigt förstås, 10 kronor kostade denna bok.

Vad jag tyckte om den då?
Jo, den var intressant och faktiskt ganska spännande. Däremot kan jag känna att det ibland blev lite för mycket politik för min smak. 
Att bryta av min vanliga bokkategori (romaner/kriminalromaner/chicklit) med lite tyngre material är nog nyttigt. Vidga mina ögon litegrann.
Fast det får nog bli i mindre doser, för mycket allmänbildning på en gång kan vara farligt ;)

Alexandra Lindgren 

1 kommentar:

Andreas sa...

Jag tycker boken låter rätt wodahoodie boris, men är glad att du läst något annat än "Maria och sveket" eller "Gertrud på jakt igen" eller "Mannen vid rodret" eller "Våga älska" eller "Veckan på Mallorca" eller "Ont uppsåt" eller "Flickan och griskultingen".

Kram från bror