tisdag 15 januari 2013

Egentillverkad vävstol

Minns ni syslöjden i låg- och mellanstadiet?
Man fick ta körkort för symaskin, sy mjukisdjur, brodera och väva i vävstol.
I salen fanns en stor vävstol man fick testa, men man fick även en egen i mindre storlek.

Jag vävde mattor som jag sedan pyntade mitt Barbiehus med. Jag använde dem till underlag under blomkrukor. Jag gav bort dem till nära och kära.
De var inte vackra, men de var gjorda av mig.

För några veckor sedan ramlade jag över ett gör-det-självinlägg på pinterest om hur man gör en egen vävstol.
Syslöjdsminnena sköljde över mig som en våg, jag var bara tvungen att tillverka en.

Idag var det då dags!
Jag hittade en lämplig kartong, skar små skåror i den på båda kortsidorna, trädde i garn och började väva.

Det blir inte så jämnt och jag vet inte vad jag ska använda den till, men det är himla roligt och rogivande att sysselsätta min kreativa hjärna med.
Testa så får ni se!






Inga kommentarer: