lördag 15 september 2012

hembakade kex

I ett gammalt nummer av tidningen Hembakat hittade jag ett recept på knäckebröd som jag blev intresserad av.
Förra veckan bakade jag nu dessa bröd, men jag skulle nog hellre vilja kalla dem för kex. Jag misstänker att man ska kavla ut dem tunnare än vad jag gjorde, men i kexform är de alldeles perfekta. Riktigt goda med en skiva ost och gurka, eller varför inte med en liten bit brieost och ett knippe vindruvor?


gott både till frukost och ostbricka!

Hembakade kex
25g jäst
3dl ljummet vatten
25g rumsvarmt smör
2tsk salt
2dl grovt rågmjöl
6dl vetemjöl
1 ägg
1dl linfrön

Gör så här
Smula ner jästen i en bunke och häll på vattnet. Rör om tills jästen har löst sig. Skär smöret i små bitar och tillsätt det tillsammans med salt, rågmjöl och hälften av vetemjölet. Arbeta ihop till en lös deg.
Blanda i det sista av mjölet och låt degen jäsa under bakduk i ca 1 timma.

Sätt ugnen på 200 grader.
Stjälp upp degen på mjölat bakbord och dela den i fyra delar. Kavla ut varje bit tunt (riktigt tunt om du vill göra knäckebröd) och stansa ut cirklar med hjälp av en skål eller ett mått, ca 10cm i diameter.
Om man vill kan man göra små hål i mitten av kakan med hjälp av ett snapsglas eller liknande.

Nagga bröden och lägg dem på en bakplåtspappersklädd plåt. Pensla ett uppvispat ägg på kexen och strö över linfrön. Tryck dit dem något så de fastnar.
Grädda bröden i ca 12 minuter och låt dem svalna utan bakduk.

Alexandra Lindgren

Inga kommentarer: