måndag 16 april 2012

Läskande rabarbersaft

I lördags kväll ställde jag mig vid spisen och kokade rabarbersaft.
Längst in i frysen hade jag en påse rabarber kvar från i somras. Plockade i mammas och pappas trädgård såklart.
Misströsta inte, jag såg att de har börjat sälja rabarber på ICA maxi så det finns för er som inte har kvar sedan förra året.

Saften blev något för söt, men med lite färsk citronsaft i glaset kommer den bli riktigt läskande en varm vårdag. Tänk er en sådan där härlig och varm dag då man packar med sig en fikaväska och ger sig ut på ett litet äventyr. Slår sig ner på en rutig filt och dricker saft och äter bullar. Härligt, det längtar jag efter!

Läskande rabarbersaft
1 liter

1kg rabarber
4,5dl vatten
ca 5dl socker
1krm natriumbensoat

Skär rabarbern i mindre bitar, du behöver inte skala dem först.
Häll ner rabarbern ihop med vatten i en stor kastrull och låt koka tills rabarbern mosar sig.
Häll över i en "saftmaja", en silduk över en bunke och låt saften självrinna i ca 20-30 minuter.
Mät upp saften och häll ner den i(den rengjorda!) kastrullen igen. Det ska vara ca 5dl socker per liter saft så om du har mindre än en liter så får du minska sockermängden en aning. Koka upp.
Blanda ut natriumbensoaten med en liten skvätt saft i ett glas så att den löses upp. Häll sedan över blandningen i saftkastrullen och rör om.
Häll över saften på väl rengjorda och uppvärmda flaskor och låt svalna.
Sedan är det bara att njuta av den somriga smaken :)

Sommar på flaska

Vackra rosor

Hoppas ni testar att tillaga saften, den är verkligen god.
Alexandra Lindgren

Inga kommentarer: