måndag 23 april 2012

Äppelmos

Någonting som jag verkligen tycker om är äppelmos. Man kan använda det till så mycket, till en köttbit, bakverk, gröten eller att äta med sked direkt från burken.
Äppelmos har saknats i vårt kylskåp under en lång tid, fram tills ikväll.
Ikväll blev jag sugen på att ställa mig och dela några äpplen, lägga ner dem i min stora kastrull och koka. Faktum är att det går fortare att koka eget mos än vad det tar att klä på sig, åka till ica och sedan tillbaka hem igen. Varför då köpa färdig när man kan göra egen?

Äppelmos
1 burk

1kg äpplen (ca 6-7 stycken)
1dl vatten
3-5dl socker
1krm askorbinsyra

Dela de oskalade äpplena i fyra delar utan att skära bort kärnhusen.
Lägg ner dem tillsammans med vattnet i en stor kastrull och låt koka under lock ca 10 minuter.
Häll av vattnet och mosa äpplena med en potatisstöt eller stavmixer.
Sila bort kärnorna med hjälp av ett durkslag och häll i moset i kastrullen igen.
Tillsätt sockret och låt det lösas upp.  Tänk på att de olika äppelsorterna är olika söta, därför får du sockra efter hur söta eller syrliga äpplena är. Jag använde Royal Gala. De är ganska söta i sig så jag tog ca 3dl socker.
Häll askorbinsyra i ett glas och tillsätt ett par matskedar äppelmos. Rör om och häll ner i kastrullen, blanda väl.
Äppelmoset är nu färdigt att hällas över i en rengjord och värmd burk. Vill man så kan man stoppa ner en kanelstång i burken.

Äppelkok

Färdigt mos



När jag stod där och kokade kom jag att tänka på mormor och morfars hus på Industrigatan i Ödeshög. Det var någonting med doften som målade fram en bild av mormor i köket iförd en stor kjol. Jag ser en gröttallrik med "öga, öga, näsa, mun", det sätt hon alltid lade upp sylten eller moset på.
Det är synd att mormor inte är i livet längre, hon skulle kunna lära mig väldigt mycket.
Alexandra Lindgren

Inga kommentarer: