onsdag 26 oktober 2011

Alexandras cowboylasagne

Tanken var att jag skulle göra en något annorlunda lasagne med spenatplattor istället för vanliga lasagneplattor. Så blev inte fallet, den blev mer annorlunda än jag tänkt mig. Så annorlunda att ni nu ska få receptet.

Alexandras Cowboylasagne

Du behöver:
400g nötfärs
1 pkt bacon
½ rödlök
ca 10 cm purjolök
1 vitlöksklyfta
1 burk majs
1 burk vita bönor
ca 250g passerade tomater
4 msk chilisås
en skvätt rödvin
smör
salt och peppar

ca 8 lasagneplattor
2,5dl mjölk
2,5 dl matlagningsgrädde
2 msk mjöl
smör

Gör så här:
Stek nötfärs och bacon i en stekpanna. Tillsätt hackad rödlök och purjolök samt pressad vitlöksklyfta.
Häll av vätskan från majsen och bönorna och häll det i stekpannan tillsammans med chilisås och passerade tomater.
Tillsätt en skvätt rödvin och krydda med salt och peppar efter behag. jag använde mig utav köttfärsskryddan från Krusmyntagården på Gotland, finns att köpa här.

Smält smör i en kastrull. Strö över mjölet och vispa så att det blandar sig med smöret. Tillsätt mjölk och matlagningsgrädde och låt koka ihop.

Smöra en ugnsfast form och lägg lasagneplattor i botten. Häll över köttfärsen och sedan ett tunt lager med sås. varva på samma sätt med plattor, köttfärs och sås tills formen är full. På sista lagret ska det bara vara sås.

Grädda i ugnen i 250 grader, ca 35 minuter.
Smaklig måltid!

varva köttfärs och sås
melerat

färdig cowboylasagne


 Jag vet att jag ska iväg på middag om mindre än en timma, men jag måste bara smaka en liten bit av lasagnen. Det doftar ljuvligt i hela lägenheten, kan inte motstå frestelsen.
Alexandra Lindgren


Inga kommentarer: