torsdag 4 augusti 2011

semester vecka 30







Förra veckan, vår första semestervecka, tillbringade vi nere i Ödeshög hos mamma och pappa. Vi kom ner på lördagseftermiddagen och blev "inkastade" i ett examenskalas för min bror.
Kalaset pågick till sena kvällen och alla gäster kurade ihop sig på den lilla verandan där vi hade lagt ut kuddar på golvet och delat ut filtar till alla. Riktigt mysigt!



På söndagen satte vi oss i bilen igen och åkte mot Arlanda för att lämna av Andreas på flygplatsen. Efter en kort vistelse i Sverige var det dags att bege sig tillbaka till Kina igen.
Som vanligt tycker jag att det är svårt med avsked.
På hemvägen stannade vi till på ett café vid namn Bar55. Det var, minst sagt, ingen höjdare!

Måndagen tillbringade jag hemma hos mor och far medan anton var i Motala hos hans kusin och jobbade.

På tisdagen låg vi hemma vid poolen och bara tog det lugnt. Vi var uppe på vinden och hittade lite gamla böcker och tidningar. Jag läste ur min gamla biologibok medan anton frossade i pappas gamla Bilsport-tidningar. Se bara så lycklig han ser ut :)
Senare på kvällen tog jag och Anton mammas och pappas husbil och åkte till Hallsberg. Wille och Wilda var också med, deras första resa i den bilen. Liksom vår första resa!
I Hallsberg hittade vi en liten skogsglänta där vi övernattade.

Onsdagmorgon 07.10 var det dgas för oss att vara på bilprovningen i Hallsberg. Det var hela syftet med resan. ombesiktning blev det tyvärr, men det är så det är ibland.
på kvällen åkte Anton till Linköping för att hämta toningsgrejer till Saaben. När han kom hem donade vi med det en stund.

Torsdagen var den stora Johannamarken-dagen. Hela ödeshög samlas på torget och shoppar loss på marknaden. Själv köpte jag ett par byxor och tillsammans köpte jag och anton en "kork" till en vinflaska. En silvrig liten sak.
Mamma, som också var med, hittade minsann lite fynd hon också.
Efter marknaden lämnade vi av lilla mamma hemma och åkte mot gränna. där gick vi en stund nere i hamnen och köpte oss varsin glass och 5 stycken polkagrisar.
En sväng till Jönköping hann vi också med. där handlade vi lite kläder och annat smått och gott.

På fredagsmorgonen var det en tidig uppgång som gällde, vi skulle åka till ullared. anton hade aldrig varit där förut så det var roligt att få visa honom det. det verkar faktiskt som att han tyckte att det var roligt!
När vi alla tre var otroligt trötta i benen (och i huvudet), packade vi hela bilen full med gula kassar och begav oss hemåt igen. nu behöver vi inte oroa oss för att hygienartiklarna ska ta slut i första taget hemma hos oss!

Även lördagen var en tidig uppgång. Klockan 9 på morgonen avgick båten som skulle ta mig, mamma, Martina och Åsa till Hjo, en liten stad på andra sidan Vättern, från ödeshög sett.
På ditvägen ville inte Vättern vara snälla mot oss, den sjögången var inte att leka med. Jag fokuserade på att andas in i vågen och andas ut ur vågen.
Väl där var det mycket mysigt, vi strosade runt nere i hamnen, kikade i små butiker, fikade och åt god mat. Riktigt trevligt var det. Hemvägen var väldigt lugn och harmonisk.
Medan jag var i Hjo så var Anton hemma och tvättade och vaxade bilen. han hade även lackat skylthållarna så han kunde få sätta dit de nya skyltarna. En mycket lycklig Anton kom jag hem till :)
Se bara så tjusigt han har gjort.
Söndagen var en riktigt solig och fin dag. På förmiddagen solade vi en stund och donade lite med dammen som mamma och pappa håller på att bygga i trädgården. Runt klockan 14 kom Jenny, Adam och lille Vincent till hembygdsgården så då fick vi träffa dem en stund. Synd att man träffas så sällan, men det är mycket roligt när vi väl ses.
Vi satt där ett par timmar och pratade om allt och ingenting tills vi blev hungriga och skiljdes åt åt varsitt håll.


Hela vecka 30 var fantastiskt trevlig. jag mår så himla bra när jag får vara nere i Ödeshög hos mamma och pappa!
Nu, i skrivande stund, är det vecka 31 och jag sitter i soffan i vår lägenhet på Gotland. Det är dags att ta på sig bikinin och ge sig ut i solen. Idag tänkte vi kika på tofta strand, bara för att se om vi behöver ta en kölapp för att komma in eller ej. Är det för mycket folk där så åker vi någon annanstans. Gotland är ju en ö, det finns hur mycket badplatser som helst!
Alexandra Lindgren

Inga kommentarer: