tisdag 15 februari 2011

Konsten att koka ris

I söndags fick vi med oss varsin matlåda från Antons mamma, Lotta. Det enda vi behövde göra själva var att koka ris till köttgrytan. Nu står riset på spisen!
Men det är en hel vetenskap det där med att koka ris. Jag har alltid hällt i massor av vatten i kastrullen och tömt ut det som blivit över när riset är klart. Anton däremot gör "som man ska". Han sköljer riset, mäter upp rätt mängd vatten och rör absolut inte i riset när det står på spisen.
Idag tänkte jag vara lika duktig som han. Hur tror ni att det gick då?

Jo, först glömmer jag bort att jag har ställt riskastrullen på plattan så det kokar över. Sedan är plattan för varm så det kokar som bara den. Nu, senast jag kollade till riset, så har vattnet i stort sett kokat bort. Nej, jag tror jag håller mig till min beprövade gamla metod. Det här håller inte!
Alexandra Lindgren

Inga kommentarer: