onsdag 9 juni 2010

Syrénblomster

Idag är en sådan där dag då jag vill pyssla med något. Baka, laga mat, inreda, scrappa, ja allt som är kreativt.
Som tur är inföll en sådan dag just idag, en ledig dag.

Jag smög över till grannens stora syrénbuske och bröt av 5 härligt doftande, lila kvistar.De ljuvliga blommorna behöll jag, men allt det gröna slängde jag bort.



Mozart, som alltid ska vara med när jag fotograferar, ville dofta på blommorna. Mini fick några att äta på så blev han nöjd!

Av dessa blommor gjorde jag Syrénsocker. det ska jag ha till framtida bakverk eller kanske en kopp te. Nu står burken på en hylla i köket och ser inbjudande ut. Senare i sommar ska burken få sällskap av både ros- och lavendelsocker. Det kommer bli fantastiskt vackert!

När jag ändå höll på med mitt kökspyssel så slängde jag ihop syrénglass, drottningssylt och röda vinbärssylt. Glassen längtar jag tills jag får smaka, den är inte klar än på några timmar. Förhoppningsvis blir den en riktig sommarhit!

Så här kommer en liten uppmaning till min mor;
en vacker sommardag vill jag att du går ut i din fantastiska trädgård och samlar på dig utav allt som finns att ta till vara på. Fläderblommor, vinbär, plommon (om det finns några träd kvar, har precis för mig att de har huggits ner),  lavendel, rosenblad, syréner (om de inte har blommat över nere hos er) och rabarber. Kanske att ni har något mer spännande som jag inte minns eller vet om. Ta till vara på det också vetja ;)
Frys in och spara till semestern så tar jag med mig det hem och fyller min frys!
Alexandra Lindgren

1 kommentar:

carin lindgren sa...

Jag antar utmaningen. Jag började med att skriva ut inlägget för att ha på kylskåpet så inget missas. Plommonträdet begick självmord för några år sedan, men vi har krikon. Går det att frysa syrén? jag gör ett försök, den blommar jättefint nu, både vit o lila. Jag går ut direkt. Kram Mamma