lördag 17 april 2010

tymplig kartong?

Jag har funderat på en sak i ett par dagar nu.
Man kan säga att ett paket eller en kartong är otymplig. Den kan vara stor, tung, konstig i formen eller liknande, den är otymplig.
Kan man säga att något är tympligt, alltså motsatsen till otymplig?
Man borde ju kunna göra det, men jag har aldrig hört någon säga det. är jag först i historien med att säga detta?

Nu behöver jag hjälp med att reda ut det här. Går det att säga att något är tympligt?
Personen med högst IQ kan ge sig tillkänna :)
Alexandra Lindgren

2 kommentarer:

hp sa...

otymplig
o`tymplig adj. ~t
ORDLED: o--tymp-lig
• alltför stor eller olämpligt utformad och därför svår att handskas med {→oformlig}: en ~ fårskinnspäls
BET.NYANS: utvidgat om handling e.d. klumpig {→ovig, 1tafatt}: med ~a rörelser klättrade hon uppför stegen
HIST.: sedan 1810; till o- och sv. dial. tump 'klump; kloss'

2010-04-19 Nationalencyklopedin • Ordbok
http://www.ne.se/sve/otymplig

Se även: http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/177/45245.html

Andreas sa...

Kära syster,

Likt ett mantra vidhåller jag att allt som förstås av omgivningen får räknas som korrekt användning av ett språk. Kanske är det något som endast du och dina närmste vänner förstår, eller kanske är det något som både kreti och pleti kan ta till sig. Oavsett vilket; så länge det finns människor som förstår dig, så har du i alla fall min tillåtelse att använda dig av detta ditt kanske nypåfunna ord.

Anledningen till att du inte hört ordet tymplig förut är naturligtvis att människan till sin natur är något negativ, och sällan skulle uttrycka "men åh så tympligt bordet är", när hon i flyttider precis får in det genom dörrposten. Att höra henne uttrycka "det var då ett otympligt bord" är dock inte alls svårt att föreställa sig.

Sist, men långtifrån minst, bör jag tillägga att det även finns ord som får räknas som korrekt svenska, trots att ingen alls tycks förstå dem eller använda sig av dem. Ett av dessa ord är "färst". Detta ord bland ord uppfyller i allra högsta grad samtliga kriterier för existensberättigande, men trampas ändå på av detta vårt lands befolkning. Min uppmaning till massorna lyder således: "använd ordet färst! Om inte för att göra dig förstådd så åtminstone för att jag säger det!"