måndag 26 oktober 2009

from now on...

jag ser nu att våra lakan ser rosa ut i det förra inlägget. Det är fel!
De är så vita de bara kan bli, man blir nästan lite bländad av att vara i samma rum som dem.

Imorse kände jag mig "fixa-sugen". Jag ville röja upp i Mattias jobbargarderob så vi kan få plats med papperskassen, som ser så ful ut där den står i köket.
Jag bkade tvättid, satte i kartong i mina stövlar så de håller formen, plockade undan en massa skräp och körde en diskmaskin.
Garderoben hann jag inte med innan jobbet, men jag ska ta tag i det imorgon eftermiddag.

Jag ska verkligen försöka att hålla fint här hemma nu, att inte vara så himla lat.
Ingen disk på diskbänken, inga stora klädhögar på golvet, städat badrum och avtorkade bord. Ja, så ska det bara!
Från och med nu ska jag och Mattias hålla fint hät hemma!
ÄR det inte fint nästa gång vi får besök så får ni säga till på skarpen!

Nu ska jag krypa ner i mina nya satinlakan och läsa Kinesen.
Godnatt!
Alexandra Lindgren

2 kommentarer:

carin lindgren sa...

Fiffigt! Man vet aldrig när jag dyker upp. Men gör det för er egen skull. Kram Mamma

Andreas sa...

Kära syster,

Det ligger inget egenvärde i att ha en överdrivet städad lägenhet. Visst skänker det en viss inre frid att precis ha städat, men bara några timmar senare kommer ångesten över kastrullerna som står framme, mattan som det återigen är smulor på eller underkläderna på golvet åter göra sig påmind.

Livet handlar om otroligt mycket, men framförallt handlar det om att göra saker som utvecklar den egna personen. Jag talar naturligtvis bara utifrån mig själv, men jag har städat tillräckligt mycket i för att veta att det i vart fall för mig inte leder till vare sig utveckling eller långsiktig lycka. I mitt tycka innebär överdriven städning ett precis lika stort misstag som att aldrig städa alls. Nej, jag rekommenderar dig att slappna av lite, och att istället bli kompis med Mattias kalsonger på köksbordet. Motstå frestelsen att plocka bort dem och unna dig en promenad, läs en populärvetenskaplig bok, eller gör något annat du för stunden känner är givande istället.

Klok som en bok,
Bror